Tiedote 3.10.
Raideliikenteen vuorojen
vähentäminen ja palvelun heikkeneminen asemilla on vähentänyt ihmisten
luottamusta rautateihin. Luottamusta lisätään vain palvelua parantamalla. ”Onko
perusteita olettaa, että vähäliikenteisillä radoilla liikenteen
kilpailuttaminen toisi lisää toimijoita ja lisäisi tarjontaa Itä-Suomen
radoille?” kysyi kansanedustaja Riitta Myller (sd) raideliikenteen tulevaisuudesta
käydyssä välikysymyskeskustelussa eduskunnassa.
Tarvitsemme
lisää raideliikennettä Suomeen. Liikennettä on houkuteltava maantieltä
rautateille. ”Tämä edellyttää uusia investointeja, mutta nyt esitettävällä
kilpalutusmallilla tämä ei onnistu” sanoi Myller. Hallituksen malli tuhlaa jo
olemassa olevia julkisia resursseja jakamalla ne uusille yksityisille
toimijoille, sen sijaan että se edellyttäisi niiltä uusia investointeja
rataverkkoon ja kalustoon.
”Miten
hallituksen mallilla lisätään raideliikennettä ja mahdollistetaan
valinnanvapaus, kun valtakunnallinen monopoli jaetaan alueellisiksi” jatkoi
Myller.
Yhteiskunnan on huolehdittava, että
julkinen ja kohtuuhintainen liikenne, myös raiteilla, on tarjolla koko
Suomessa. Epäonnistuneen kilpailutuksen suurimman laskun maksajiksi uhkaavat
nyt joutua pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen Itä-Suomi ja sen asukaat
sekä yritykset. Raideliikenteen kehittäminen tarvitsee pidemmän
aikavälin realistisen vision, jotta palvelut ja rataverkon kehittäminen voidaan
turvata tulevaisuudessakin kaikkialla Suomessa. ”Kilpailuttaminen on hyvä
renki, mutta huono isäntä, siksi kilpailun avaaminen rautateiden henkilöliikenteessä
on tehtävä asteittain niin, että liikenteeseen saadaan lisää kalustoa, resursseja
sekä aitoa kilpailua” sanoi Myller.
Kommentit
Lähetä kommentti